‘Ik ben trots dat ik nog steeds voor Stichting ROOZ werk’

Mijn start bij ROOZ

In 2014 was ik net 2 jaar afgestudeerd van de SPH op de Christelijke Hogeschool Ede. In die tijd werkte ik bij verschillende organisaties op oproepbasis. Je kan het je nu bijna niet voorstellen maar op dat moment was er bijna geen werk te vinden in de gehandicaptenzorg en jeugdzorg. Ik kwam bij Stichting ROOZ terecht voor het invullen van een zwangerschapsverlof (Sanne was toen zwanger van haar eerste en mag ik nog steeds met veel plezier mijn collega noemen). De locatie van het logeerhuis was toen nog in Bennekom waar een mooi woonhuis stond met een badkamer met disco lichten en een prachtige tuin met 2 trampolines, een schommel en een skelterbaan. Ik werkte officieel om het weekend op de groep en viel daarnaast ook nog vaak in op andere groepen. In januari van 2015 is Stichting ROOZ begonnen met naschoolse opvang waardoor ik ook doordeweeks kon werken.

Groei en ontwikkeling

Toen ik kwam werken bij ROOZ waren we met een groep van 8 collega’s voor de opvang. Het kleinschalige en de persoonlijke aandacht spraken mij heel erg aan en ik voelde me direct op mijn plek. Na een jaar als groepsbegeleider gewerkt te hebben ben ik ook persoonlijk begeleider geworden van cliënten. Dit gaf mij een extra uitdaging in het werk om meer bezig te zijn met de belangrijkste personen van onze cliënten in hun leven; hun ouders.

Na de zomer van 2016 heeft Stichting ROOZ het logeerhuis van Karakter in Ede overgenomen. Ik was al bekend met dit logeerhuis omdat ik daar in de zomer van 2014 had gewerkt. Ik heb met veel plezier mee mogen werken aan deze overname. Het houden van intakegesprekken met ouders en kinderen die bij ons in zorg kwamen vanaf Karakter en nieuwe aanmeldingen voor de nieuwe locatie. Daarnaast hebben we met een aantal collega’s het gebouw vanbinnen opgeknapt en gezellig en auti-proof gemaakt. Ons cliënten aantal verdubbelde door deze 2de locatie en hiermee werd automatisch het team ook groter bij ROOZ. Of eigenlijk 2 teams, team Bennekom en team Ede. Dat maakte het werken wel anders, waar ik eerder altijd mijn collega’s zag, waren er nu collega’s die ik weinig zag omdat zij op een andere locatie werkten.

In Januari 2017 is het logeerhuis van Bennekom verhuist naar de huidige locatie op de Horalaan. Op een zondag heb ik met een aantal jongens uit mijn groep logés meegeholpen met de verhuizing van de spullen met andere collega’s. Wat een verandering was dat, want ook het logeerhuis Ede verhuisde op hetzelfde terrein waardoor we als logeerhuizen weer bij elkaar kwamen. Toen zijn ook de namen MosROOZ en DuinROOZ ontstaan. Daarnaast is toen het ambulant werken ook toegenomen en zijn wij het mooie concept gestart waarin we ambulante begeleiding in de thuissituatie kunnen bieden en opvang ter ontlasting van het gezin wat een hele sterke combinatie is.

In de 6 jaar dat ik bij Stichting ROOZ werk zijn er veel dingen veranderd en is de organisatie enorm gegroeid, niet alleen in cliënten en personeel maar ook in professionaliteit. Er wordt veel geïnvesteerd in het personeel zoals trainingen, cursussen, opleiding, intervisie, supervisie en persoonlijke gesprekken met de teamcoach. Ik heb de mooie kans gekregen van de organisatie om de opleiding IAG (Intensieve ambulante gezinsbehandeling) te volgen.

De kracht van kleinschaligheid

Ondanks dat de organisatie gegroeid is ervaar ik het nog steeds als een kleine organisatie met een persoonlijke sfeer. De lijnen zijn nog steeds kort, iedereen kent elkaar en de (meeste) cliënten. Ik heb veel medewerkers en stagiaires zien komen en zien gaan maar er zijn ook veel collega’s die er al langere tijd werken.

Stichting ROOZ is echt een organisatie waarbij we het samen doen, samen het beste voor de kinderen en hun gezinnen willen en samen hier ook heel hard voor werken. Ook heb ik veel kinderen zien komen en gaan. Het mooiste om te zien is wanneer een kind bij ons uitstroomt omdat het zich ontwikkeld heeft en onze hulp niet meer nodig heeft. Sommige cliënten komen ook nog wel eens bij ons terug om even een praatje te maken en te kijken hoe het hier gaat.

Ik ben trots dat ik nog steeds voor Stichting ROOZ werk.

Wendy – Persoonlijk & ambulant begeleider en opvang coördinator.

Wil je meer informatie over werken bij Stichting ROOZ of heb je vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact met ons op. Bel (0318) 303638.

Wendy

Functionaris kwaliteit & beleid
Over Gezinscoaching

Gezinscoaching van Stichting ROOZ is er om de balans binnen het gezin te herstellen en de eigen kracht van het gezin te vergroten.

Gezinscoaching