Doelgericht en transparant
Stichting ROOZ is een kleinschalige zorgorganisatie. Wij geloven dat de kleinschaligheid van onze organisatie, naast de kundigheid en inzet van onze medewerkers, voorwaarde is voor hoogwaardig kwalitatieve zorg.
De hulpverlening die Stichting ROOZ biedt is persoonsgericht. Transparantie, wederzijdse verwachtingen, persoonlijk contact en inspraak van de jeugdigen, ouders/opvoeders of andere betrokkenen zijn van groot belang voor de kwaliteit van het contact met onze cliënten.
Ons kwaliteitsbeleid
Het kwaliteitsbeleid van Stichting ROOZ staat beschreven in het ‘kwaliteitshandboek Stichting ROOZ’. Met dit kwaliteitshandboek willen wij inzichtelijk en meetbaar maken op welke wijze wij voorwaardenscheppende maatregelen hebben genomen om verantwoorde zorg aan te kunnen bieden. Het kwaliteitsteam van Stichting ROOZ zorgt ervoor dat het kwaliteitsbeleid voortdurend wordt getoetst en waar nodig wordt aangepast.
Kwaliteitscertificaat ISO 9001
Stichting ROOZ is sinds 2023 in het bezit van het ISO 9001-certificaat (hiervoor HKZ). Dit certificaat maakt zichtbaar dat het kwaliteitssysteem van de organisatie onafhankelijk is getoetst aan normen die speciaal voor de zorg zijn ontwikkeld en op onze uitvoering van wet- en regelgeving.
Stichting ROOZ laat hiermee zien dat de interne organisatie goed op orde is, dat de cliënt centraal staat en dat de organisatie voortdurend systematisch werkt aan verbetering van de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening.
Wat is ISO 9001?
Als een zorgorganisatie het certificaat behaalt, betekent dit dat deze instelling:
- goed georganiseerd is
- cliënten centraal stelt
- continu werkt aan optimalisering van het aanbod
- betrouwbare resultaten presenteert
- voldoet aan de eisen die vanuit de sector zelf, door financiers, cliënten en de overheid worden gesteld.
Toetsing
Bij ISO 9001-certificering toetst een externe organisatie of het kwaliteitsmanagementsysteem van de betreffende organisatie voldoet aan vooraf vastgestelde HKZ-normen. De toetsing is gebonden aan strikte regels. Als de certificerende instelling constateert dat de betreffende organisatie aan de gestelde normen voldoet, geeft zij een ISO 9001-certificaat af. Het certificaat is drie jaar geldig, en wordt jaarlijks opnieuw getoetst. Na drie jaar vindt her-certificering plaats.
GGD
Stichting ROOZ is als kinderopvangorganisatie geregistreerd in het LRK (Landelijk Register Kinderopvang) Een GGD-inspecteur controleert daarom ieder jaar of wij aan de landelijke kwaliteitseisen voldoen. De GGD-inspecteur komt dan langs zonder dat eerst te melden en controleert onder meer op onze pedagogische praktijk, beroepskracht-kind ratio, groepsgrootte, beroepskwalificaties, verklaringen omtrent gedrag (VOG) en veiligheid en gezondheid.
De GGD-inspecteur controleert dit door observaties, gesprekken met bestuur, medewerkers en de cliëntenraad en documentenonderzoek.
GGD-inspectierapport is openbaar
Na het onderzoek maakt de GGD-inspecteur een rapport. De GGD-inspectierapporten zijn openbaar en staan op de website van het Landelijk Register Kinderopvang
BVKZ
Stichting ROOZ is aangesloten bij de Branche Vereniging Kleinschalige Zorg. De BVKZ is een landelijke vereniging voor kleinschalige zorgaanbieders. Doel van de BVKZ is gezamenlijk bewijzen dat marktwerking helemaal niet hoeft te leiden tot kil, zakelijk, grootschalig en afstandelijk. De geregistreerde kleinschalige zorgorganisaties laten dagelijks zien dat marktwerking juist ruimte schept voor zorg op maat; zorg geregisseerd door de cliënt zelf, persoonlijk contact, flexibele zorg, betrokken zorgverleners en kwalitatief verantwoorde zorg. Dat is de zorg die wij bieden en waar wij gezamenlijk voor staan!
Kwaliteitsbeleid
Professionele zorg kan alleen geboden worden als er sprake is van een duidelijk kwaliteitsbeleid met daarin een dynamische houding. Hierin worden onze eigen kwaliteitsnormen steeds getoetst aan de verwachtingen van jeugdigen, ouders/opvoeders, medewerkers of andere betrokkenen bij onze zorg.