18+ coaching: toewerken naar het moment dat de client zegt: ‘Ik kan het zelf’

Zelfstandig worden, alle jongeren komen in die fase. De een soms eerder dan de ander. Het is op dat moment belangrijk om een netwerk te hebben waar je op terug kunt vallen. Met coaching biedt Stichting ROOZ jongvolwassenen ondersteuning bij alles wat bij hun leefsituatie en leeftijdsfase hoort. Yvonne begeleidt een 20-jarige vrouw en helpt haar om de band met haar moeder te verbeteren en te helpen bij het plan om te studeren.

“Nadat de jongere haar diploma had gehaald, wilde ze gaan studeren. Haar moeder had liever dat ze ging werken omdat studeren financieel gezien niet mogelijk was. De jongere stond toen tussen twee keuzes in. Daarom maakte ze geen keuze en zat ze hele dagen op haar telefoon. Dat zorgde voor frustraties bij haar en haar moeder. Ze wilde hulp bij het plan om te studeren en het herstellen van de band met haar moeder. Daar ben ik voor als coach: Ik help haar om stappen te zetten en doelen te behalen die ze stelt.”

Wensen van de client

“Het eerste doel was om te zorgen dat het gezellig wordt thuis. Omdat mijn client meerderjarig is en eigen beslissingen maakt, kan ik niet zomaar meegaan in de wensen die moeder heeft. Ik moet echt afgaan op de wensen van mijn client. Mijn uitdaging is om haar in het vizier te houden: wat wil zij? Zij staat centraal. Ik help haar dan om te komen waar ze wil door stappen uit te zetten en een plan te maken.

De jongere had een keer ruzie met haar moeder omdat ze geen zin had om tanden te poetsen, terwijl haar moeder dit wel van haar verwachtte. Ik had kunnen zeggen: ‘Je moeder heeft gelijk, poets je tanden’, maar dat kan ik niet doen als coach, omdat dat niet is wat mijn client wil. Wel kan ik vragen: ‘hoe gaan jullie hieruit komen?’ Ik kan haar namelijk wel adviseren hoe ze het gesprek kan voeren met moeder. De uitvoering doet ze zelf of ze kan vragen of ik er bij wil zijn als coach.”

Zelfstandig

“Uiteindelijk kon de jongere met mijn hulp als coach gesprekken voeren met haar moeder die niet uit de hand liepen. Ze besloot dat ze haar rijbewijs wilde halen en dat vond haar moeder een goed idee, omdat ze dan pakketbezorger kon worden. Mijn client ging werken omdat ze geld nodig had voor haar rijbewijs en dat verbeterde ook de band met haar moeder. Haar studie werd daardoor een langetermijnidee, maar het proces er naartoe loopt nog wel. De jongere moet daar, eventueel met mijn hulp, van te voren verschillende stappen voor zetten. Bijvoorbeeld het kiezen van een studie, het bezoeken van opendagen of het inschrijven voor de studie.

Daar draait coaching om: je staat naast je client en helpt hem of haar om het zelfstandig te doen. Een client moet tussen onze afspraken door zelf stappen zetten die nodig zijn om te behalen. Dat kan lastig zijn. Een traject loopt vaak langer dan gehoopt: dingen kunnen moeizaam gaan en vaak is er al veel hulp geweest.”

Stabiele situatie

“De coaching is nog niet afgerond en dat is vaak het geval bij 18+ coaching. Volwassenen blijven altijd doorleren. Dat is het mooie aan deze coaching. Je doet veel aan verwachtingsmanagement en als er wat tussendoor komt, stel je de verwachtingen weer bij. We werken toe naar een stabiele situatie en ronden pas af als de client zegt: ‘ik kan het zelf’. Uiteindelijk is het belangrijkste dat de jongere tevreden is met zijn of haar situatie.”

Bekijk hier algemene informatie over 18+ coaching.