Aanmelden
Overzicht

Back to school: samenwerking met scholen biedt kinderen kans om terug te keren naar onderwijs

Sinds begin 2023 werkt Stichting ROOZ samen met een aantal scholen. Deze scholen melden kinderen bij ons aan die vastlopen bij hun op school. De kinderen, vaak met gedrags- of hechtingsproblematiek, vinden in de opvang van ROOZ een plek waar zij tot rust kunnen komen tijdens schooltijden, een vaste structuur krijgen, even los kunnen komen van het onderwijs en kunnen werken aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

Een veilige en gestructureerde omgeving

De opvang is specifiek gericht op kinderen die moeite hebben met het huidige onderwijssysteem, vaak door overprikkeling, overvraging, gedragsproblematiek, hechtingsproblematiek en/of trauma. De nadruk ligt niet op prestaties, maar op rust en een veilige structuur. De kinderen volgen een dagprogramma van negen tot twee, vergelijkbaar met een schooldag, om de overgang terug naar school soepel te laten verlopen en zij hierdoor ook in het schoolse ritme blijven. Schoolse vaardigheden worden minimaal geoefend; soms is vijf minuten concentratie al voldoende.

De opvang is een plek waar kinderen tot rust kunnen komen, de druk van schoolse vaardigheden wordt verminderd, en gewerkt wordt aan sociaal-emotionele vaardigheden. Naast structuur leren de kinderen omgaan met overprikkeling, sociale interacties en zichzelf binnen een groep. We kijken vooral naar wat het kind nodig heeft om zich veilig en prettig te voelen, zodat het zich kan ontwikkelen.

De kinderen oefenen schoolse taken op hun eigen tempo en binnen hun eigen mogelijkheden. Deze schoolse vaardigheden proberen wij spelenderwijs aan te leren, bijvoorbeeld door middel van spelletjes, proefjes doen of door de natuur in te gaan. Deze flexibele aanpak helpt hen hun vertrouwen op te bouwen en hun vaardigheden stapsgewijs te verbeteren.

Maatwerk en samenwerking

Samen met de school wordt gekeken naar passende trajecten voor elk kind. Zij hebben meer kennis op het gebied van onderwijs. Wanneer een kind klaar is om terug te keren naar het onderwijs, wordt zorgvuldig bekeken welke setting het meest geschikt is. Bijvoorbeeld een zorgklas, een kleinere, gespecialiseerde groep of zelfs een andere school.

Bij sommige kinderen is een geleidelijke overgang nodig, waarbij ze eerst korte momenten op school doorbrengen. Bijvoorbeeld vijf minuten spelen op het schoolplein, waarna de tijd in kleine stappen wordt uitgebreid. Dit proces kan maanden duren, maar helpt om de overgang soepel te laten verlopen en zorgt ervoor dat het kind een succeservaring opdoet.

Groeiende behoefte aan opvang

Met de toenemende grootte van klassen binnen zowel regulier als speciaal onderwijs wordt het voor kwetsbare kinderen steeds moeilijker om mee te komen. Dit leidt ertoe dat kinderen met gedrags- en/of hechtingsproblematiek steeds meer opvallen en aandacht vragen binnen de klas. Dit leidt tot een groeiende vraag naar een opvangplek zoals bij Stichting ROOZ, waar kinderen in een veilige en gestructureerde omgeving kunnen werken aan hun ontwikkeling.

De samenwerking heeft inmiddels al veel kinderen geholpen. Sommigen zijn succesvol teruggekeerd naar school, terwijl voor anderen een andere vorm van begeleiding beter aansluit. Het belangrijkste uitgangspunt blijft dat ieder kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om zich te ontwikkelen en een plek in de maatschappij te vinden.

Met deze aanpak biedt Stichting ROOZ in samenwerking met verschillende scholen een waardevolle oplossing voor kinderen die niet passen in het huidige onderwijssysteem en draagt het bij aan hun welzijn en toekomst. We willen kinderen de kans geven om te groeien en te leren in een omgeving die bij hen past, of dat nu terug naar school is of een andere vorm van begeleiding.

Wil je meer weten over deze samenwerking of heb je vragen? Neem dan contact op met Stichting ROOZ.

Jennifer
Gedragswetenschapper

De laatste nieuwtjes van Stichting ROOZ in jouw mailbox?

Deze content kun je niet kopiëren in verband met privacy.