Overzicht

Samenwerking met... Buurtgezinnen Ede : "Hulpverlening gaat op den duur weer weg, terwijl een steungezin blijvend kan helpen."

Help jij Willie Wortel met zijn uitvindingen? Of heb jij een hond waar de jongen mee mag wandelen? Het is een greep uit de oproepen die op de website van Buurtgezinnen Ede te zien zijn. Stichting ROOZ werkt sinds een aantal jaar samen met Buurtgezinnen Ede. Nienke werkt als coördinator bij Buurtgezinnen Ede en is ambulant medewerker bij Stichting ROOZ. Zij legt meer uit over deze samenwerking.

Nienke: “Buurtgezinnen wordt ingezet op het moment dat vraaggezinnen behoefte hebben aan ondersteuning, maar zelf geen netwerk hebben van familie of vrienden waar ze een beroep op kunnen doen.” Vanuit Buurtgezinnen verzamelt Nienke de gezinnen die hulp willen (vraaggezinnen) en de gezinnen die willen helpen (steungezinnen) en koppelt deze vervolgens aan elkaar: “Met het inzetten van buurtgezinnen heb je kans dat hulpverlening minder nodig is, zodat het afgeschaald kan worden.”

Afschalen van de zorg

En dat is ook waar Stichting ROOZ naartoe wil: het afschalen van de zorg en de zorg zo informeel mogelijk houden. Zodra de hulpverlening vanuit ROOZ wordt afgeschaald of is afgerond, wordt Buurtgezinnen ingezet om het netwerk van het gezin op te bouwen. ROOZ werkt vanuit de methode Sociale Netwerk Strategie (SoNeStra) die uitgaat van de kracht van het netwerk. Het netwerk zorgt er mede voor dat kwesties uit het gezin worden opgelost en dat het gezin hierin ook blijft groeien.

Netwerk

Door vanuit ROOZ samen te werken met Buurtgezinnen Ede wordt er een netwerk gecreëerd voor een gezin. “Buurtgezinnen komt bijvoorbeeld in beeld als een kind de groepsbegeleiding van ROOZ niet per se meer nodig heeft, maar nog wel dat beetje extra aandacht. Dan kan een kind via buurtgezinnen op een laagdrempelige manier worden opgevangen.”

Het leven voor doen

Ook bij ambulante cliënten van ROOZ wordt gekeken of Buurtgezinnen iets kan betekenen. Nienke: “Een steungezin kan bepaalde taken overnemen die een hulpverlener niet hoeft te doen of niet kan doen. Neem bijvoorbeeld samen eten. Een buurtgezin heeft meer de ruimte om het leven ‘voor te doen’ dan een hulpverlener. Een gezin leert hier veel van en op deze manier houden we de zorg zo normaal mogelijk.”

Blijvende hulp

Die informaliteit is volgens Nienke ook het grote verschil tussen hulpverlening en Buurtgezinnen. “Hulpverlening gaat op den duur weer weg, terwijl een steungezin blijvend kan helpen.” Buurtgezinnen maakt in het begin de match tussen een steungezin en een vraaggezin. Buurtgezinnen blijft vervolgens maximaal twee jaar betrokken. Daarna gaat het zo vanzelf dat het steun- en het vraaggezin op zichzelf doorgaan.

Bekijk de website van Buurtgezinnen Ede voor meer informatie

Over Buurtgezinnen:

Buurtgezinnen bestaat landelijk 7 jaar en is inmiddels in meerdere gemeenten actief.

Nienke richtte een aantal jaar geleden Buurtgezinnen Ede op en inmiddels zijn er zo’n 120 steun- en vraaggezinnen.

De laatste nieuwtjes van Stichting ROOZ in jouw mailbox?

Deze content kun je niet kopiëren in verband met privacy.