Hoe wij werken
Onze begeleiding kan gericht zijn op ontlasting van de thuissituatie en op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind, de jongere of jongvolwassene. Ook kan het gaan om het vergroten van alledaagse praktische vaardigheden en het deelnemen aan de maatschappij. We begeleiden ook in een gezinsgerichte aanpak of complexe en/of meervoudige hulpvragen.
Samen met de omgeving van het kind, de jongere, of jongvolwassene werken we aan een gezamenlijk doel zodat iedereen zo zelfstandig mogelijk deel kan nemen aan de maatschappij.
Stichting ROOZ werkt met diverse methodieken als uitgangspunt voor de begeleiding. Hieronder lichten we deze methodieken kort toe.
Methodieken
Geef me de 5
Deze methodiek helpt je om autisme te begrijpen, positief contact te bevorderen, basisrust te creëren, problemen op te lossen en ontwikkeling te vergroten. De methodiek ‘Geef me de 5’ is in de praktijk ontstaan, waardoor deze heel concreet en voor iedereen toepasbaar is. Er wordt veel gebruik gemaakt van beelden en pictogrammen. De vijf aspecten Wat, Wanneer, Hoe, Waar en Wie geven duidelijkheid aan de structuur.
Competentiegericht werken
Competentiegericht werken helpt de begeleider een beeld te vormen van de ontwikkeling van het kind en het gezin. Hierbij wordt vooral gekeken naar de sterke kanten. De methodiek beschrijft ook hoe de begeleider zo dicht mogelijk bij je hulpvraag kan aansluiten. Je wordt aangesproken op je kwaliteiten en daarin begeleid. Je begeleider sluit daarmee zo veel mogelijk aan bij je wensen en de krachten en mogelijkheden die jij in huis hebt.
Zelfredzaamheidsmethodiek
In deze methodiek krijgen jij en je begeleider zicht op jouw levensvaardigheden. Hierin doe je steeds meer zelf, naarmate je ouder wordt. Het is soms moeilijk alledaagse levensvaardigheden onder de knie te krijgen. Je kunt alledaagse levensvaardigheden leren, al is dat soms op een aangepaste wijze. De zelfredzaamheidsmethodiek geeft een beeld van de mate van behoevende hulp op je vaardigheden.
Sociale Netwerk Strategieën (SoNeStra)
SoNeStra gaat ervan uit dat mensen met hun eigen sociale netwerk hun eigen kwesties kunnen aanpakken, of je nu jong bent of oud. Familie, vrienden, collega’s, klasgenoten: iedereen is eigenaar van zijn verhaal en van de oplossingen die je met elkaar bedenkt en uitvoert. Door een ondersteunende houding van de professional, blijft eigenaarschap en verantwoordelijkheid bij de mensen om wie het gaat. Jullie bedenken samen voor welke vragen je een antwoord zoekt. Ook nemen jullie besluiten, bepalen je eigen strategie, stellen je eigen plan op en passen dit aan als de situatie daarom vraagt. Zo leren mensen van en met elkaar, voor nu en in de toekomst!
Brain Blocks
Brain Blocks is een vorm van psycho-educatie voor kinderen waarin het gaat om het komen tot één beeld en één taal over autisme. Brain Blocks helpt je inzicht te krijgen in je eigen gevoelens en gedachten, maar ook in die van anderen. Wanneer je jezelf en anderen beter begrijpt kun je ook tot oplossingen komen. Je merkt bijvoorbeeld sneller wanneer je boos of geïrriteerd raakt. Brain Blocks helpt je te begrijpen waarom je je boos of geïrriteerd voelt en hoe je anders met deze gevoelens om kan gaan. Ook ouders of leerkrachten kunnen door middel van Brain Blocks laten zien wat zij voelen of denken. Hierdoor begrijpen jullie elkaar beter.
Presentietheorie
Hierbij richten we ons op het aangaan van een vertrouwensrelatie met elkaar. Dit creëer je door aan te sluiten bij elkaar: je begeleider zorgt ervoor dat je hem of haar kan vertrouwen en dat je gezien of gehoord wordt. Dit is van belang omdat het aansluit bij de visie van ROOZ: alleen vanuit een relatie kan er aan ontwikkeling gewerkt worden.
Oplossingsgericht werken
De begeleiding is gericht op het vergroten en versterken van het (probleem)oplossend vermogen van de cliënt en/of het cliëntsysteem. Er wordt onderzocht wat goed werkt en datgene wordt vaker ingezet. De cliënt en het cliëntsysteem leren zichzelf te sturen vanuit de oplossing en niet vanuit het probleem. Zo kan hij of zij doelen behalen en zich ontwikkelen.
Systeemgerichte benadering
We richten ons niet alleen op de cliënt als individu, maar op het complete gezinssysteem. Met elkaar gaan we aan de slag om de hulpvraag te beantwoorden. Gedurende de begeleiding maken we interactiepatronen inzichtelijk en ontdekken we wat de betekenis is van het gedrag van ieder gezinslid. Hiermee wordt beoogd meer begrip voor elkaar te creëren, niet-werkende patronen te doorbreken en om te buigen om zo de manier waarop zij met elkaar omgaan te beïnvloeden.
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (IAG)
IAG gaat uit van de eigen kracht van mensen bij het zoeken naar oplossingen voor problemen en de overtuiging dat mensen kunnen veranderen. De nadruk ligt op het verbeteren van de onderlinge communicatie in het gezin, het versterken van opvoedvaardigheden en het vergroten van ontwikkelingsmogelijkheden van het kind. Daarbij kan uitbreiden van het sociale netwerk van het gezin van betekenis zijn. Ook kennisoverdracht over psychische aandoeningen zoals ADHD, of een licht verstandelijke beperking speelt een belangrijke rol.
IAG vermindert gedragsproblemen bij jeugdigen in gezinnen en vermindert de opvoedingsbelasting voor gezinnen. Dit heeft een positief effect op het gezinsfunctioneren.