Ervaringsdeskundigheid bij ROOZ: “Vanuit mijn eigen ervaring anderen helpen”
De inzet van ervaringsdeskundigheid is volop in ontwikkeling bij Stichting ROOZ. Tess, ervaringsdeskundige met uitgebreide ervaring binnen de GGZ, ondersteunt sinds kort ons team. Samen met gespecialiseerd gezinsbegeleider Yvonne onderzoekt ze hoe ze haar kennis en ervaring optimaal in kan zetten. “Hoe mooi is het als je vanuit je eigen ervaring anderen kunt helpen,” zegt Tess enthousiast.
Een klankbord voor het team
Tess’ bijdrage ligt vooral in het bieden van een perspectief: hoe ervaart een cliënt de zorg? Ze wordt regelmatig geraadpleegd door collega’s die willen weten hoe bepaalde situaties overkomen op cliënten. “Ik geef vaak aan wat ik zelf fijn vond of juist niet in mijn contacten met hulpverleners,” legt Tess uit. Dit waardevolle perspectief maakt een groot verschil voor de professionals. Yvonne bevestigt dit: “Soms willen wij als hulpverleners een klankbord hebben. Het is enorm verhelderend om met Tess te praten en te horen hoe zij onze werkwijzen ervaart.”
Inzet bij cliëntcontact
Samen met Tess onderzoeken we hoe we ervaringsdeskundigheid kunnen integreren in het directe contact met cliënten. “Ik ben een keer mee geweest naar een woning waar cliënten begeleid wonen,” vertelt Tess. De rol van een ervaringsdeskundige is nog volop in ontwikkeling, vooral omdat het toevoegen van iemand aan de dynamiek van een cliënt-hulpverlener relatie vraagt om zorgvuldigheid.
Van eigen ervaring naar professionele inzet
Tess werkt aan haar professionele ontwikkeling als ervaringsdeskundige door trainingen te volgen bij Team ED, een organisatie die ervaringsdeskundigen opleidt. “Het is heel gaaf om te leren hoe ik mijn ervaringen op een professionele manier kan inzetten,” vertelt Tess. Ze leert onder andere hoe ze haar eigen emoties kan reguleren en haar ervaringen kan vertalen naar inzichten die anderen daadwerkelijk verder helpen.
Impact op het team
De komst van Tess heeft niet alleen invloed op de cliënten, maar ook op de hulpverleners zelf. Yvonne legt uit dat Tess’ openheid professionals aanzet om na te denken over hun eigen ervaringsdeskundigheid: “Sommige collega’s hebben zelf ook het nodige meegemaakt. Tess nodigt ons uit om die ervaringen te delen, waardoor de werkrelatie persoonlijker wordt. Zoals onze collega en gedragswetenschapper Jurrien zegt: er is een reden waarom je hulpverlener wordt, en dat mogen we vaker benutten.”
De meerwaarde van ervaringsdeskundigheid
Tess kijkt ernaar uit om haar ervaringsdeskundigheid in te zetten bij Stichting ROOZ en om meer te leren. “Het is voor mij belangrijk om mijn eigen, soms negatieve ervaringen om te zetten in iets positiefs dat anderen kan helpen. Het geeft me enorm veel voldoening.” De samenwerking met Tess onderstreept de grote meerwaarde van ervaringsdeskundigheid, zowel voor het team als voor de cliënten van Stichting ROOZ.
Deel |