Van logeren bij ROOZ naar logeren in je eigen netwerk

Anderhalf jaar heb ik Adnan begeleid in de logeerweekenden. Toen ik Adnan ontmoette was hij zeven jaar oud. Hij komt uit een gezin met alleen maar oudere broers en zussen, hij was duidelijk het nakomertje. Adnan was via school bij Karakter terecht gekomen en had de diagnose ASS gekregen. Ouders waren totaal onbekend met deze term. Zij kregen wel oudercursussen en allerlei boeken aangereikt, maar wisten niet hoe zij dit konden uitleggen aan Adnan. Daarbij kostte de opvoeding ook veel meer energie dan bij de andere kinderen. Ze merkten dat ze snel uitgeput waren en geen idee hadden hoe zij Adnan handvatten konden reiken waardoor hij leerde hoe hij zijn diagnose als kracht kon inzetten. Om die reden is Adnan komen logeren en tegelijkertijd hadden ouders dan een weekend hun handen vrij. Zij konden dan tijd hebben voor elkaar en uitrusten van het hectische dagelijks leven.

In anderhalf jaar logeren heeft Adnan geleerd hoe zijn hoofd werkt en hoe hij reageert in sociaal contact. Adnan heeft geleerd hoe hij vriendjes kan maken en hoe hij het contact kan onderhouden. Ouders merkten dat Adnan steeds beter om kon gaan met klasgenoten maar ook met zijn oudere broers en zussen. Op een gegeven moment heeft Adnan zelf aangegeven dat hij wel genoeg heeft geleerd bij Stichting ROOZ. En omdat Adnan heeft geleerd hoe hij beter om kan gaan met een ander, kan hij nu één keer in de vier weken logeren bij één van zijn oudere broers en zussen.