Medewerker aan het woord: Romy

Maandelijks geven wij het woord aan een van onze medewerkers. Zo wordt niet alleen duidelijk wat wij doen met ons werk, maar ook waarom wij ons werk doen vanuit Stichting ROOZ. Deze maand is Romy aan het woord, die een van onze ambulant medewerkers is.

“Inmiddels werk ik alweer 3,5 jaar bij Stichting ROOZ. Na mijn opleiding SPH heb ik ervaring opgedaan in open en gesloten woongroepen in de jeugdzorg, immigratiedienst en bewindvoering. Uiteindelijk ben ik toch weer terug gegaan naar de echte hulpverleningswereld.”

Wat is jouw functie bij Stichting ROOZ?

“Ik werk als ambulant gezinsbehandelaar bij Stichting ROOZ.”

Waarom heb je de keuze voor Stichting ROOZ gemaakt?

“De kleinschaligheid van Stichting ROOZ trok mij direct. Je ziet elkaar als persoon en niet als nummertje, zoals ik wel heb gezien bij grotere instellingen. Ondanks dat Stichting ROOZ aardig is gegroeid de afgelopen jaren is de sfeer hetzelfde gebleven. Je voelt echt de betrokkenheid van je collega’s. Ik heb het gevoel dat iedereen zijn werk hier met passie uitvoert en hard werkt om positieve veranderingen bij de cliënt en het gezin te bewerkstelligen. Iedereen kijkt ook echt naar het gezin: wat speelt er, wat zit er achter de hulpvraag?”

“Ik plan mijn eigen agenda in waardoor ik een enorme vrijheid voel in mijn werk. Bij Stichting ROOZ werken we niet in een specifiek kader en denken juist graag breed en in mogelijkheden. Het is vooral belangrijk dat je kan verantwoorden waarom je dingen doet.

Het werken met diverse hulpvragen en verschillende soorten gezinnen maakt het voor mij afwisselend en uitdagend. Ook de verschillen in leeftijd spreken mij aan: van een kleintje van 6 jaar dat op school tegen bepaalde dingen aanloopt tot een jongvolwassene die graag begeleid wil gaan wonen. Ik bevind mij telkens in verschillende belevingswerelden.

Ik zie mijn cliënten wekelijks, waardoor je een bijzondere band opbouwt met de cliënt en zijn gezin. Dat spreekt mij aan, maar maakt het werk ook lastig. Ik ben niet diegene die alles kan oplossen. De regie ligt bij de cliënt en ouders en zij bepalen het tempo. Daardoor moet je soms echt op je handen zitten, wat mij gelukkig al steeds beter lukt! Oh ja, en al die administratieve rompslomp vind ik soms zonde van mijn tijd. Ik besteed liever meer tijd aan de cliënt dan aan alles wat we moeten registeren. ”

“Ik hoop heel veel meer gezinnen te begeleiden die door onze ondersteuning weer in hun eigen kracht komen te staan, inzien waar hun kwaliteiten liggen en inzien wat het gezin zo bijzonder maakt. Tevens hoop ik dat wij binnenkort onze eigen begeleid wonen projecten mogen opzetten. Zoveel jongeren met bijvoorbeeld autisme zijn op zoek naar een geschikte woonplek. Hopelijk kunnen wij hen snel blij maken met hun eigen stekkie!”

Wil je meer informatie over werken bij Stichting ROOZ of heb je vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact met ons op. Bel (0318) 303638.

Ambulant gezinsbehandelaar