Werkwijze
Onze benadering is gericht op ‘Zo thuis mogelijk’ Soms is het voor het kind en het gezin echter nodig dat er een stukje rust wordt gegeven in het gezin om tot ontwikkeling te komen.
Vertrouwen creëren, haalbare doelen stellen, positief bekrachtigen en blijven meebewegen maakt begeleiding succesvol. Naast professioneel vakmanschap vraagt het ook creativiteit, flexibiliteit, en de kracht om werkelijk verbinding te maken met de ander.
Onze begeleiding kan gericht zijn op ontlasting van de thuissituatie en op de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind, de jongere of jongvolwassene. Ook kan het gaan om het vergroten van alledaagse praktische vaardigheden en maatschappelijk functioneren. Er kan ook sprake zijn van een systeem gerichte aanpak en complexe en/of meervoudige hulpvragen.
Vanuit de samenwerking met de omgeving van de cliënt werken we aan een gezamenlijk en door de cliënt zelf geformuleerd doel en zorgen we ervoor dat iedereen zo zelfstandig mogelijk deel kan nemen aan de maatschappij.
Divers aanbod
De diversiteit van het aanbod van Stichting ROOZ (groepsgericht en individueel als ook regulier en specialistisch) en de onderlinge afstemming binnen onze platte organisatie maken een laagdrempelige vorm van op- en afschalen van zorg mogelijk.
De combinatie van het bieden van groepsgerichte begeleiding en begeleiding of behandeling in de thuissituatie omvat een aanpak waarin we de regie en draagkracht van ouders en het gezinssysteem versterken met behulp van verschillende methoden (w.o. IAG, SoNeStra, Geef me de 5, zelfredzaamheidsmethodiek, systeemgerichte benadering).
Ook versterkt dit de generalisatie van de leerervaringen in beide omgevingen waarmee versnelling in het ontwikkelproces wordt behaald en zorg op maat wordt geboden. Cruciaal hierbij is de betrokkenheid van de begeleider in beide omgevingen. De kleinschaligheid en de organisatiestructuur van Stichting ROOZ voorzien hierin de best mogelijke situatie. Wat leidt tot efficiëntere zorgverlening en meer inclusie.
Methodieken
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (IAG)
Het uitgangspunt van IAG is de eigen kracht van mensen bij het zoeken naar oplossingen voor problemen en de overtuiging dat mensen kunnen veranderen. De nadruk ligt op het verbeteren van de onderlinge communicatie in het gezin, het versterken van opvoedvaardigheden en het vergroten van ontwikkelingsmogelijkheden van het kind of de kinderen. Daarbij kan uitbreiden van het sociale netwerk van betekenis zijn.
Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
ACT is een nieuwe vorm van gedragstherapie. Je leert om op een handige manier om te gaan met je problemen, zodat je hier niet steeds in vastloopt. Ook leer je om afstand te nemen van je negatieve gedachten en te accepteren dat pijn en verdriet ook bij het leven hoort. Je leert met behulp van mindfulness om meer in het heden te leven. Je wordt uitgedaagd om minder streng voor jezelf te zijn en tot slot je leven waardevol in te richten.
Open Dialogue
Open Dialogue is een manier van netwerkgericht werken. Het netwerk van degene met de hulpvraag is heel belangrijk. Open Dialogue geeft ruimte voor gesprek van degene met de hulpvraag en andere betrokkenen. Het gesprek zorgt voor nieuwe inzichten en dynamieken die uitkomst moeten bieden in welke ondersteuning een gezin nodig heeft van de hulpverlener.
Systeemtherapie
Systeemtherapie betrekt het hele gezin bij de hulpvraag. De nadruk wordt niet gelegd op het probleem, maar op de zorgen binnen een gezin en hoe deze minder drukkend kunnen worden. Op deze manier wordt een veilige context gecreëerd waarin verhalen verteld kunnen worden.
Competentiegericht werken
Deze methodiek helpt de begeleider een visie te vormen op de ontwikkeling van de cliënt. Daarnaast beschrijft de methodiek hoe de begeleider de cliënt benadert, begeleidt of behandelt en hoe de begeleider zo dicht mogelijk bij de hulpvraag van de cliënt kan aansluiten. De cliënt wordt vanuit de methodische werkwijze competentiegericht aangesproken en begeleid. Dat betekent dat de begeleider zo veel mogelijk aansluit bij de wensen van de cliënt en de krachten en mogelijkheden die de cliënt in huis heeft.
Sociale Netwerk Strategieën
SoNeStra gaat ervan uit dat het mogelijk is dat mensen, jong en oud, met hun sociaal netwerk, hun eigen kwesties aan kunnen pakken. Iedereen is eigenaar van zijn of haar verhaal en van de oplossingen die zij met elkaar bedenken en uitvoeren. Door een ondersteunende en faciliterende houding van de professional, blijft eigenaarschap en verantwoordelijkheid bij de mensen om wie het gaat. Zij bedenken met elkaar voor welke vragen zij een antwoord zoeken, nemen besluiten, bepalen hun eigen strategie en stellen bij als de situatie daarom vraagt.
Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP)
NLP gaat over over hoe je zintuigen informatie opvangen, hoe je deze informatie verwerkt en hoe zich dit uit in je gedrag. Het maakt je bewust van ‘hoe je doet wat je doet’ en welke onbewuste overtuigingen hier een rol in spelen. NLP geeft je de gereedschappen om te veranderen en gaat er van uit dat je alle hulpbronnen in je hebt om te bereiken wat je wilt.
Een Taal Erbij
Een Taal Erbij is een hulpmiddel in gespreksvoering, waarbij je Duplo poppetjes en ander materiaal gebruikt. De poppetjes en materialen op tafel vertegenwoordigen de emotionele en relationele realiteit van de cliënt en helpen het tot een gevoelde werkelijkheid te maken.
‘Geef me de 5’
Geef me de 5 is een methode om mensen met een stoornis in het autismespectrum duidelijkheid en structuur te bieden en ze te leren zelfstandig te functioneren. De 5 pijlers van deze methodiek zijn autisme begrijpen, positief contact bevorderen, basisrust creëren, problemen oplossen en ontwikkeling vergroten. Er wordt heel veel gebruikgemaakt van visuele hulpmiddelen. Met het structureren moet er duidelijkheid gegeven worden aan de vijf aspecten: Wat, Wanneer, Hoe, Waar, Wie.
Brainblocks
Brain Blocks is een vorm van psycho-educatie voor kinderen waarin het gaat om het komen tot één beeld en één taal over autisme. Hierdoor kan er gemakkelijker over autisme gecommuniceerd worden met het kind en belangrijke anderen in zijn omgeving. Brain Blocks kan het kind als communicatiemiddel ook helpen om tot zijn eigen beelden en taal te komen. Vervolgens gaan we kijken welke mogelijkheden er voor het kind zijn in anders denken, doen of voelen.
Zelfredzaamheidsmethodiek
In deze methodiek krijgen de cliënt en begeleider zicht op de levensvaardigheden van de cliënt. Hierin doet de cliënt naar mate hij of zij ouder wordt steeds meer zelf. Het is voor sommige mensen moeilijk de alledaagse levensvaardigheden onder de knie te krijgen. Zij kunnen alledaagse levensvaardigheden leren, maar vaak op een aangepaste manier. De mate van zelfredzaamheid varieert van volledige overname van vaardigheden tot aan volledig zelfstandig vaardigheden uitvoeren. Daartussen zitten diverse stappen om de zelfredzaamheid te bevorderen.
Presentietheorie
Hierbij richten we ons op het aangaan van een vertrouwensrelatie met de cliënt. Dit creëer je door aan te sluiten bij de cliënt en/of het cliëntsysteem, waarbij je ervoor zorgt dat de ander gezien en gehoord wordt en door zelf betrouwbaar te zijn voor de ander.
Oplossingsgericht werken
De begeleiding is gericht op het vergroten en versterken van het (probleem)oplossend vermogen van de cliënt en/of het cliëntsysteem. Er wordt onderzocht wat wel werkt en datgene wordt vaker ingezet. De cliënt en het cliëntsysteem leren zichzelf te sturen vanuit de oplossing en niet vanuit het probleem, zodat hij of zij dan doelen kan behalen en zich ontwikkeld.
Bij ieder traject is één van onze gedragswetenschappers betrokken, bij het ene traject op de voorgrond en bij het andere traject op de achtergrond. Dit is afhankelijk van de complexiteit van de hulpvraag.
Nu Niet Zwanger
Het programma Nu Niet Zwanger ondersteunt mensen in kwetsbare omstandigheden een bewuste keuze te maken over het moment van hun kinderwens, zodat zij niet onbedoeld zwanger raken. Hulpverleners begeleiden cliënten actief, te beginnen met een eerlijk gesprek over kinderwens, seksualiteit en anticonceptie. Zij sluiten daarbij aan bij de dagelijkse leefwereld van de cliënt en verkennen met hen welke vragen, emoties, ideeën en drempels er bestaan.
Equine assisted coaching
Equine assisted coaching en therapie is een oplossingsgerichte methodiek waarbij de coach of therapeut samenwerkt met paarden om cliënten de gelegenheid te geven ervaringsgericht te leren en te profiteren van de feedback die een paard daarbij kan geven.
De focus ligt op de innerlijke kracht en mogelijkheden van de cliënt. De coach of therapeut faciliteert het leerproces door steeds leerervaringen met het paard aan te bieden die de cliënt in staat stelt te leren wat nodig is.