Onze verhalen

Filter op
Nieuws

Samenwerking tussen ambulant en buddybegeleiding: ‘We leren beide kanten van het verhaal goed kennen’

Wanneer er in een gezin veel speelt en er bijvoorbeeld strijd is tussen ouders en kinderen onderling, kan een combinatie van buddybegeleiding en ambulante gezinsbegeleiding worden ingezet. Deze samenwerking zorgt ervoor dat ouders en kinderen een gelijke stem krijgen. Hoe werkt deze combinatie en wat is de kracht hiervan? Dat legt Lars, die als buddybegeleider betrokken is in deze samenwerking, uit.

18+ coaching: toewerken naar het moment dat de client zegt: ‘Ik kan het zelf’

Zelfstandig worden, alle jongeren komen in die fase. De een soms eerder dan de ander. Het is op dat moment belangrijk om een netwerk te hebben waar je op terug kunt vallen. Met coaching biedt Stichting ROOZ jongvolwassenen ondersteuning bij alles wat bij hun leefsituatie en leeftijdsfase hoort. Yvonne begeleidt een 20-jarige vrouw en helpt haar om de band met haar moeder te verbeteren en te helpen bij het plan om te studeren.
Nieuws

Samenwerking met... Buurtgezinnen Ede : "Hulpverlening gaat op den duur weer weg, terwijl een steungezin blijvend kan helpen."

Help jij Willie Wortel met zijn uitvindingen? Of heb jij een hond waar de jongen mee mag wandelen? Het is een greep uit de oproepen die op de website van Buurtgezinnen Ede te zien zijn. Stichting ROOZ werkt sinds een aantal jaar samen met Buurtgezinnen Ede. Nienke werkt als coördinator bij Buurtgezinnen Ede en is ambulant medewerker bij Stichting ROOZ. Zij legt meer uit over deze samenwerking.
Nieuws

Buddybegeleiding: 'Het is altijd een combinatie van leuke dingen doen en goede gesprekken voeren’

Myrthe is buddybegeleider van een meisje van 13 jaar. Het meisje kreeg een half jaar lang twee keer in de week dagbehandeling bij een behandelcentrum voor kinderen met autisme. Hier leerde zij om haar emoties te reguleren en haar boosheid om te zetten in andere emoties. Toen die behandeling stopte, was het van belang dat ze bleef oefenen met hetgeen wat zij geleerd had. Daarom gaat Myrthe vanuit ROOZ elke week 2 uurtjes bij haar langs als buddybegeleider.
Nieuws

Weer rust in het gezin: hoe intensieve ambulante gezinsbehandeling daaraan kan bijdragen

Als er in een gezin meerdere problemen spelen, kan dit het leven van het gezin ernstig beïnvloeden. Stichting ROOZ helpt om weer rust te brengen in het gezin en te zorgen dat het weer goed gaat door middel van Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (IAG). Annella is een van de ambulante begeleiders bij Stichting ROOZ en vertelt met een casus hoe de Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling eruit kan zien en vanuit welke factoren die behandeling wordt vormgegeven zodat er in het gezin weer rust wordt gebracht.
Nieuws

Normaliseren, ont-professionaliseren en minder problematiseren: onze visie voor de toekomst

We vinden de samenwerking met verwijzers zeer belangrijk en willen deze waar mogelijk nog verder verbeteren. Bijvoorbeeld door elkaars expertise te benutten of het vereenvoudigen van informatie-uitwisseling, zodat onze cliënten niet twee keer hun verhaal hoeven doen. We vinden het fijn hoe betrokken verwijzers zijn bij de intakes, evaluatiegesprekken en eindgesprekken. Dat zorgt voor een effectief zorgproces. Vanuit ROOZ hopen we dit de komende jaren voort te zetten met vernieuwende ideeën. Daarom willen we onze visie delen van wat we willen bereiken.
Laad meer